دسته‌بندی دوره: دوره های باز آموزی

دوره بازآموزی چیست؟
دوره بازآموزی، فرآیند یادگیری موضوعات جدید یا آشنایی با تغییرات و تحولات اخیر در طرحواره درمانی است کھ برایدرمانگران حرفھ ای برنامھ ریزی شده است.
این دوره برای جلوگیری از قدیمی شدن اطلاعات درمانگران، بھ روز شدن، یادآوری مطالب بھ دلیل محدودیت ظرفیت حافظھ افراد،بھ طور منظم در ابتدای ھر فصل (۴ دوره در یک سال) با موضوعات کاملا متفاوت و جدید ارائھ می شود.
ضرورت دوره بازآموزی:
این دوره آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی طرحواره درمانگران با مھارت ھایی کھ قبلاً آموختھ اند (یادآوری برای حفظ پتانسیل ھا) یابھ روز کردن دانش یا مھارت ھای آن ھا (جدیدترین) بھ کار می رود تا مھارت ھا ھمچنان قدرتمند باقی بمانند.
دوره بازآموزی برای بروز رسانی دانش و اطلاعات درمانگران و متخصصان در زمینھ رویکرد طرحواره درمانی است. در ایندوره تخصصی و حرفھ ای، شرکت کنندگان با تازه ترین دستاوردھا، مفاھیم جدید و آخرین پروتکل ھایی کھ در انجمن بین المللیطرحواره درمانی (ISST) ارائھ می شود و برای اولین بار در ایران بھ صورت فصلی، توسط انستیتو طرحواره درمانی ایرانبرگزار می شود، آشنا خواھند شد.
افراد واجد شرایط:
شرکت در دوره بازآموزی برای متخصصان و افراد حرفھ ای در طرحواره درمانی است کھ کارگاه ھا یا دوره ھای طرحواره درمانیرا قبلا زیر نظر اساتید مجرب گذرانده اند و رویکرد آنھا در اتاق مشاوره، طرحواره درمانی است.
این دوره برای افرادی کھ ھیچ آشنایی با طرحواره درمانی ندارند اصلا مناسب نیست، زیرا بھ موضوعات جدید و تکنیک ھایپیشرفتھ پرداختھ می شود
عزیزان تازه واردی کھ مشتاق آشنایی و دانش اندوزی در زمینھ طرحواره درمانی ھستند، می توانند منتظر برگزاری جامع ترین دورهطرحواره درمانی کھ منطبق با پروتکل ھای آموزشی انجمن بین المللی طرحواره درمانی است و زیر نظر اساتید مجرب ایرانی وسوپروایزرھای خارجیISST از مھرماه در انستیتو برگزار خواھد شد بمانند
اھمیت دوره بازآموزی در طرحواره درمانی :
الف) نیاز بھ ھمیاری نزدیک، مشارکت بیشتر و انتقال اطلاعات جدید میان طرحواره درمانگران.
‌ب) نیاز برای کاھش شکاف مھارتی و تقسیم اطلاعات در بین درمانگران باتجربھ.
‌ج) پاسخگویی بھ سوالات تخصصی طرحواره درمانی توسط اساتید مختلف.
‌د) آشنایی با موضوعات بسیار جذاب کھ کمتر در سرفصل دوره ھای طرحواره درمانی بھ آن ھا پرداختھ می شود.
‌ه) تمرکز روی مطالب جدید، ذھن انگیزی برای موضوعات پژوھش و بحث و گفتمان میان متخصصان
آیا بھ عنوان طرحواره درمانگر بھ شرکت در دوره ھای بازآموزی نیاز داریم؟
طرحواره درمانی، رویکردی کاملاً تخصصی و حرفھ ای برای درمان عمیق ترین و حساس ترین زخم ھای روان شناختی انسان ھا استکھ از دوران کودکی تا اکنون بدان دچار شده و در برخی تبدیل بھ اختلالات شخصیتی و بیماری ھای روان شناختی مزمن گشتھ اند.
از این رو، طرحواره درمانگران مسیری طولانی، بسیار سخت و پرچالشی را برای درمان بیماران شان طی می کنند. آن ھا رابطھدرمانی پرفراز و نشیبی را ھمواره سپری می کنند، کھ گاھاً ممکن است منجر بھ فعال سازی طرحواره ھای خودشان گردد. بنابراینطرحواره درمانگران بھ دوره ھای بازآموزی نیاز دارند، زیرا:
طرحواره درمانگران می بایست مسلط بھ ابزارھای سنجش و ارزیابی ذھنیت ھا و طرحواره ھا باشند (در حال حاضر بیش از ۵١
پرسشنامھ تخصصی در طرحواره درمانی وجود دارد، و ھمچنان نیز بھ این لیست، مقیاس ھای جدید و پیشرفتھ تر اضافھ می گردد).
طرحواره درمانگران می بایست توانایی تشخیص دقیق ذھنیت ھا و طرحواره ھا را از صحبت ھای بیماران داشتھ باشند و بتوانند بینرویدادھای ناگوار دوران کودکی و شکل گیری طرحواره ھا ارتباط پیدا نمایند.
طرحواره درمانگران می بایست تسلط کامل بھ جزئیات رابطھ درمانی داشتھ باشند. ھر بیمار شرایط متفاوت و خاص معطوف بھخودش را دارد، بنابراین تجربھ ی لازم برای رابطھ درمانی بسیار مھم است.
طرحواره درمانگران می بایست در اجرای تکنیک ھای رفتاری، شناختی و تجربی خبره بوده تا بتوانند آن ھا را برای بیماران خود درزمان مناسب و بھ شکلی درست و کامل اجرا نمایند، تا اثربخشی تکنیک ھا کارگر افتد.
طرحواره درمانگران بھ علت سختی کار با بیماران دشوار، خیلی زود دچار فرسودگی شغلی می شوند و می بایست از روش ھای خودمراقبتی شغلی بھ خوبی آگاه باشند.
طرحواره درمانگران می بایست از جدیدترین دانش روز در طرحواره درمانی مطلع باشند. طرحواره درمانی براساس پژوھش ھایبالینی بسیار سریع جلو می رود و نیاز است تا ھمواره از بھ روزترین اطلاعات باخبر باشیم.
طرحواره درمانگران می بایست نسبت بھ مسائل مرتبط با فرھنگ و سنت ھای رایج آگاه باشند، تا بتوانند در مسیر بومی سازی فضایاتاق درمان، عملکرد مناسبی نشان دھند.
با توجھ بھ سرفصل ھای محدود کارگاه ھا و دوره ھای آموزشی، نمی توان ھمھ موارد فوق را در کارگاه ھای طرحواره درمانی آموزشداد، لذا دوره ھای بازآموزی می توانند مثمرثمر بوده و نقش مھمی را در ارتقای سطح علمی درمانگران بازی کنند.
نحوه محاسبھ امتیاز بازآموزی:
ھر ۴ ساعت آموزشی دارای یک امتیاز بازآموزی است. بنابراین، اگر فردی در یک دوره ۶١ ساعتھ شرکت کند، ۴ امتیازبازآموزی دریافت می کند.
بھ طور نرمال درمانگران در طول یک سال حداقل ١٠ امتیاز بازآموزی کسب م ینمایند. ھر چقدر کسب امتیاز بازآموزی سالیانھ بیشتر باشد، نشانگر آپدیت بودن و تسلط درمانگر بھ موضوعات جدید در طرحواره درمانی است.
متاسفانھ شاھد آن بوده ایم کھ برخی از درمانگران حتی بعد از گذشت بیش از ۵ سال کھ از شرکت آنھا در آخرین کارگاه طرحواره
درمانی می گذرد، ھیچگاه خود را آپدیت نکرده و ھمچنان با ھمان دانش قدیم بھ مشاوره و درمان می پردازند. این موضوع ھم بھ لحاظعلمی و ھم اخلاق حرفھ ای مسالھ دارد، زیرا طرحواره درمانی بھ سرعت رو بھ توسعھ و پیشرفت است و درمانگران این رویکردمی بایست مرتبا خود را آپدیت نگھ دارند. برخی از مفاھیم و موضوعات منسوخ شده و برخی از تکنیک ھا تغییر پیدا نموده اند.
مراجعین نیز می بایست از درمانگر خود آپدیت بودن را مطالبھ کنند. بسیاری از مراجعین با علاقمندی فراوان کتاب ھای طرحوارهدرمانی را مطالعھ می کنند و گاھی آنھا از درمانگر خود آپدیت تر ھستند. لذا این مسالھ جزو حقوق مراجعین است کھ از درمانگر خودبپرسند کھ چقدر نسبت بھ رویدادھای جدید در طرحواره درمانی آگاه است.
دکتر امیر عسکری
سوپروایزر و مربی ارشد طرحواره از انجمن بین المللی طرحواره درمانی (ISST)مدیر عامل انستیتو طرحواره درمانی ایران

webcom_site
/5
webcom_site
/5