توصیف ذهنیت بزرگسال سالم به زبان ساده

توصیف ذهنیت بزرگسال سالم به زبان ساده

ذهنیت بزرگسال سالم (HAM) قدرت درونی برتر شماست. این ذهنیت یک نمای کلی نسبتاً عینی و معقول از احساسات و سایر فرآیندهای روان‌شناختی شما دارد.

در درمان‌های روان‌پویشی این ذهنیت «کارکرد ایگو سالم» نامیده می‌شود. در این ذهنیت شما دید سالم و کافی نسبت به خود و دیگران دارید. شما می‌توانید بدون وارد شدن به مشکلات عاطفی با مشکلات روزمره مقابله کنید. مثلا نشانه‌های کوچک طرد شدن شما را خیلی ناراحت نمی‌کند، زیرا آنها برای شما به معنای همه‌ی دنیا نیستند.

شما می‌توانید درگیری‌ها را تحمل کنید و با آنها مقابله کنید. با این حال، شما همچنین می‌دانید که گاهی اوقات باید مصالحه کنید و حتی نیازها و خواسته‌های خود را در درجه دوم قرار دهید. به طور کلی، شما می‌توانید تعادل سالمی بین نیازهای خود و سایر افراد حفظ کنید.

از آنجایی که در این ذهنیت تحت تأثیر احساسات منفی قرار نمی‌گیرید، مجبور نیستید از احساسات خود اجتناب کنید یا بیش از حد آن را جبران کنید. شما معمولاً حداقل ایده‌ای دارید که چه احساسی دارید و چرا احساسات فعلی شما تحریک شده است. شما (بیشتر) احساس بزرگسالی می‌کنید – می‌توانید علایق، مسئولیت‌ها و لذت‌های بزرگسالان را دنبال کنید. البته ما در اینجا در مورد تصویر فردی کامل صحبت می‌کنیم – ولی می‌دانیم که هیچ کس کامل نیست!

شرح تصویر: کارت ذهنیت بزرگسال سالم، imodes طراحی توسط دکتر دیوید برن‌اشتاین (مکتب هلند)
imodes – David Bernstein

منبع مطالب فوق:
Breaking Negative Thinking Patterns: A Schema Therapy Self-Help and Support Book